Stress en Burn-out

Stress en Burn-out

Stress en Burn-out

Je hoeft echt niet alle stress te vermijden. Sterker: een beetje stress motiveert en is goed voor je ontwikkeling en prestaties. Een optimaal stressniveau, dat is de kunst. Dit stressniveau is voor ieder mens anders, afhankelijk van je karakter en de steun uit je omgeving. 

Langdurige stress is erg ongezond. Als je lange tijd stelselmatig te veel en te vaak stress voelt zonder dat je herstelt, raak je burn-out, brand je op. Fysiek, emotioneel en mentaal ben je compleet op. Je hebt geen energie meer en je voelt je dodelijk vermoeid. Het vuur, de passie die energie geeft om iedere dag weer aan de slag te gaan, is letterlijk gedoofd.

De klachten ontstaan niet van de ene op de andere dag. Ze steken langzaamaan de kop op en je krijgt steeds meer lichamelijke, emotionele en psychische klachten:

    • Blijvende vermoeidheid en gevoel van uitputting
    • Concentratieproblemen
    • Slecht slapen
    • Prikkelbaar en snel uit evenwicht (snel huilen, snel boos voelen)
    • Gespannen spieren
    • Geen plezier meer in werk en andere dingen
    • Chaotisch denken en doen
    • Ontkennen dat het niet goed met je gaat
    • Onderhandelen: ‘Als ik dit doe, dan red ik het weer’
    • Niet echt contact hebben met anderen, jezelf terugtrekken
    • Schuldig voelen of schamen dat jij het niet voor elkaar krijgt
    • Werk van anderen doen, niet delegeren
    • Niet meer kunnen ontspannen en voortdurend onrust ervaren
    • Nog harder werken
    • Intensief sporten
    • Te verantwoordelijk voelen, denken dat je onmisbaar bent
    • Perfect willen zijn
    • Angst om houvast in het leven voorgoed kwijt te zijn
    • Nergens energie in vinden


OORZAKEN BURN-OUT
Hard werken en je agenda volproppen hoeven geen oorzaak te zijn van een burn-out. 
Problemen ontstaan als je niet doet wat je het liefst doet en waar je energie van krijgt. Als je je passie in de schaduw zet. Dit wordt ook wel een bore-out genoemd.

Een andere oorzaak van burn-out is onverwerkte rouw, verlies uit het verleden dat je hebt weggedrukt. Heel wat mensen nemen snel afscheid en beginnen direct aan iets nieuws. Hoe vaker ze dat doen, hoe meer energie het kost.

Een derde oorzaak van burn-out is plekverwarring. Die ontstaat als je te veel taken overneemt van anderen die eigenlijk niet bij jou horen. Zowel op je werk als thuis. Bijvoorbeeld doordat je het gevoel hebt dat je tekortschiet en dan voor twee werkt. Of doordat je geen grenzen stelt. Of als je steeds harder werkt omdat je het werk niet afkrijgt. Of als je het gevoel hebt dat je het alleen moet doen. Of als je je niet gewaardeerd voelt.

Timemanagement of energiemanagement?
Veel mensen grijpen naar een cursus timemanagement. Tevergeefs. Timemanagement zorgt er helaas niet voor dat jouw stress afneemt. Je kunt nu eenmaal niet nog meer werk in dezelfde tijd doen en je ’to do list’ mag juist korter zijn in plaats van langer. Beter is het om naar je energiemanagement te kijken. Je leert welk bioritme je hebt zodat je daar je activiteiten op af kunt stemmen. Daarnaast is het belangrijk om te weten waar jij je tijd aan wilt besteden. Zijn dat alleen werkgerelateerde zaken of wil je juist meer tijd en aandacht voor je privé? Zodra jij weet waar jij de prioriteit legt, weet je ook hoe je week kunt invullen. Pas dan zul je merken dat je meer energie hebt en je stress afneemt.


WERKWIJZE
Als geschoolde burn-out coach kies ik voor een praktische en concrete insteek. Stapje voor stapje werken we aan je herstel en leer je hoe jijzelf kunt zorgen voor een goede energiebalans.
Je herstelt pas als je de vicieuze cirkel van ontregeling doorbreekt. Dat betekent dus niet dat je moet wachten tot je niets meer kan doen. Coaching bij een dreigende burn-out kan de negatieve gevolgen drastisch beperken.

Vaak richt preventie zich op het bestrijden van de symptomen van (dreigende) burn-out, zoals oververmoeidheid, hartkloppingen, angstklachten en hoofdpijn. Dat helpt misschien tijdelijk, maar uiteindelijk zet de burn-out toch door. De onderliggende oorzaken liggen immers veel dieper. Tijdens de coaching werken we daarom op de laag van identiteit en niet (alleen) op de gedragslaag. Zo leer je om, als de druk weer toeneemt, niet terug te keren naar je oude patronen.

In de begeleiding draait het dus niet alleen om meer energie krijgen, maar ook om de oorzaak van de burn-out. Doe je dat niet? Dan is de kans op herhaling groot. Je laadt langzaam de batterij weer op. Daarvoor is rust nodig en die rust vinden we samen door een dagritme te creëren dat bij jou past. Je krijgt ook ondersteuning bij het ombuigen van belemmeringen en het versterken van het persoonlijk leiderschap. Met een duurzaam resultaat tot gevolg.

We kijken niet alleen naar je persoonlijke situatie maar we gaan ook met en op je werk aan de slag. Stel je voor dat je weer aan het werk gaat en er is niets veranderd, hoe zou dat voor je zijn? Wat kun je zelf doen? En wat kan je werkgever voor je doen? Mijn ervaring als loopbaancoach komt daarbij goed van pas.

Vrijblijvend afspreken om jouw situatie eens door te spreken? Bel of mail gerust.