Hans zei gekscherend weleens dat er geen bloed door zijn aderen stroomde, maar inkt. Al die jaren dat hij op de redactie van de krant had gewerkt, voelde hij zich als een vis in het water. Schrijven was zijn passie. Groot was dan ook de schrik toen hij bij een reorganisatie werd ontslagen.

Starter

Hans* zat echter niet bij de pakken neer. Hij besloot zijn ontslag te zien als een nieuwe start en besloot voor zichzelf te beginnen. Vol overgave stortte Hans zich op zijn nieuwe doel en hij zocht uit wat er allemaal geregeld moest worden. Hij schreef een bedrijfsplan, ging bij de Kamer van Koophandel langs, liet zich door een accountant voorlichten over het bijhouden van een administratie, stelde een portfolio samen en maakte, met behulp van een bevriende ICT’er, een prachtige website. Er werd een logo ontworpen en een lading visitekaartjes besteld. Hans was helemaal klaar om te beginnen met zijn eigen tekstbureau.

Opdrachtgevers gezocht

Alles had hij voor elkaar. Het ontbrak hem alleen aan één ding: opdrachtgevers. Een kennis gaf hem de tip om te gaan netwerken. Dat was goed voor zijn naamsbekendheid en op die manier zou hij gemakkelijker aan klanten komen. Op internet vond hij al snel diverse netwerkclubs bij hem in de buurt en hij meldde zich aan.

Netwerken

Die eerste keer was een ramp voor Hans. Hij kwam binnen in een ruime zaal vol mensen die elkaar allemaal leken te kennen en in groepjes met elkaar stonden te praten. Met het zweet in zijn handen liep hij op één van die groepjes af en stelde zich voor. Anderen praatten enthousiast over hun bedrijven en het vak waarin zij uitblonken. Hans, die normaal gesproken de kat liever uit de boom keek als hij zich onder vreemden bevond, vond het moeilijk om zichzelf op die manier aan te prijzen.

Advies gevraagd

Nadat hij een paar keer een netwerkbijeenkomst had bezocht, belde Hans mij op. Kon ik hem misschien advies geven hoe hij dit kon aanpakken? We hebben een afspraak gemaakt voor een intakegesprek. Het netwerken had hem zoveel stress opgeleverd, dat hij bijna overwoog om te stoppen met zijn tekstbureau voordat hij goed en wel van start was gegaan. Toch wilde hij het nog een kans geven en hij besloot om met mij de uitdaging aan te gaan.

Belemmeringen analyseren

Tijdens onze coachgesprekken ontdekten we welke belemmeringen hem tegenhielden. Hans bleek altijd wat verlegen te zijn geweest en hield zich het liefst op de achtergrond. Hij was een kei in zijn vak, maar het ondernemen zélf was nieuw voor hem en daardoor behoorlijk stressvol. Een een-op-eengesprek met een opdrachtgever of iemand die hij moest interviewen, was geen probleem. Maar wanneer hij in een groot gezelschap het woord moest voeren, sloeg de stress toe.

Drive

Toch had Hans een enorme drive om een succes te maken van zijn bedrijf, dus we zijn gaan kijken hoe hij het netwerken kon aanpakken. Door al heel vroeg, als één van de eersten, aanwezig te zijn, hoefde hij niet meer op wildvreemde mensen in een grote groep af moest stappen. Anderen kwamen nu juist naar hem toe. Ook sprak hij met zichzelf af dat de netwerkbijeenkomst geslaagd was als hij twee gesprekken had gevoerd.

Persoonlijke groei

Het was prachtig om de persoonlijke groei te zien die Hans in korte tijd doormaakte. Van een schuchtere, ietwat ingetogen man, ontplooide hij zich tot een zelfstandige ondernemer die een zeer succesvol tekstbureau runt. En het grappige is, dat hij tegenwoordig geniet van het netwerken. Dat wat hem in het begin zoveel stress bezorgde, is nu zijn kracht.

*In verband met de privacy gaat het hier om een fictieve casus